Reflektionsspørgsmål Udlandsophold
Staff Exchange
Workshops Abroad Partner VisitsVi har udviklet en række spørgsmål til dig, som er på vej til at planlægge, gennemføre og samle op på en international aktivitet eller samarbejde. Spørgsmålene er ikke udtømmende, men er ment som en hjælp i forhold til at styrke koblingen mellem dine internationale aktiviteter og det som du skal lykkes med i dit job som adjunkt eller lektor på KEA.
Vi har inddelt spørgsmålene i et før, under og efter aktiviteten. Nogle aktiviteter kalder på de samme spørgsmål, så der kan være en gentagelse i materialet. Andre spørgsmål er specifikke for en aktivitet. Det er tilladt – og måske endda gavnligt – at læse på tværs af aktiviteterne og lade sig inspirere af alle spørgsmål.
Særligt for dem af jer der er adjunkter og i gang med en lektoranmodning, har vi markeret, hvordan spørgsmålene retter sig mod ABC-kriterierne i Lektorbekendtgørelsen (BEK nr 673 af 13/05/2020). Et svar på spørgsmålene betyder ikke, at du har skrevet din tekst til lektoranmodning, men spørgsmålene kan måske hjælpe dig til at få reflekteret og produceret nogle grundtekster, som du kan arbejde videre med i din anmodning.
-
FØR OPHOLDET
Efterfølgende spørgsmål er rettet mod de overvejelser du med fordel kan gøre dig inden du tager afsted, sådan at du får mest muligt ud af dit besøg.
Hvad gør den organisation/det eller de mennesker du skal besøge interessant for dig?- Hvad er det i deres tilgang til undervisning og pædagogik, som du synes, er interessant at få et større indblik i? (Kriterie A+C)
- Hvad er det som kunne gøre dem til en interessant samarbejdspartner i forhold til innovations- og forskningsspørgsmål (Kriterie B+C)
- Hvad er det for aktiviteter (fx deltagelse i undervisning, ekskursioner, pædagogiske møder), som kan give dig nogle erfaringer, som kan være med til at styrke dig som underviser – og hvordan kan du søge for at de aktiviteter bliver en del af dit besøg? (Kriterie A+C)
- Hvad er det for aktiviteter (fx virksomhedsbesøg, branchemøder, indsigt i værtsorganisationens forsknings- og innovationsprojekter), som kan styrke dig som vidensmedarbejder og give dig en indsigt i udviklingen i erhvervet internationalt – og hvordan søger du for at de aktiviteter bliver en del af dit besøg? (Kriterie B+C)
-
UNDER OPHOLDET
Efterfølgende spørgsmål er rettet mod de observationer, du gør dig under opholdet. Overvej at skrive logbog mens du er afsted, sådan at du får opsamlet og registreret dine observationer og reflektioner imens du er afsted.
(Kriterie A+C)
- Hvordan planlægger og tilrettelægger din vært/værtsorganisation deres undervisning?
- Hvad er de optaget af pædagogogisk og didaktisk (hvad ønsker de at opnå med deres undervisning? Hvordan tilrettelægger de deres undervisning for at opnå de mål?
- På hvilken måde adskiller det sig fra det du og dine kollegaer gør på din uddannelse?
- Hvad bliver du inspireret af i den undervisning du ser - og hvordan kunne det bruges hjemme på KEA og hvilken positiv effekt tænker du, det ville have?
(Kriterie B+C)
- Hvordan arbejder din vært med indragelse af erhvervet og udvikling i erhvervet?
- Arbejder de med cases i undervisningen? Hvis ja, hvad fortæller de cases dig om udviklingen og tendenser i erhvervet
- 'Hvem fra erhvervslivet samabejder din vært med - og hvorfor?
Hvis du møder en eller flere af din vært’s samarbejdspartnere fra erhvervslivet og spørg så ind til, hvad de er optaget af og hvor de ser erhvervet bevæge sig hen?
-
EFTER OPHOLDET
Efterfølgende spørgsmål retter sig mod, hvordan du samler op på, fastholder og bruger de erfaringer du har fået under dit ophold og den relation du har etableret.
- Hvordan kunne du tænke dig at fasteholde og videre udvikle den relation du har etableret under dit besøg (fx. En mail med tak for sidst? En løbende mailudveksling om tanker, ideer, udfordringer m.m? Gennem en invitation til at din vært kommer til KEA? Gennem udvikling af fælles undervisningsaktiviteter? Gennem udvikling af et innovations- eller forskningsprojekt? Andet?)
- Hvordan kan noget af det som du undrede dig over, lærte, blev nysgerrig på eller fik lyst til at lade dig inspirere af opsættes i din undervisning? (Kriterie A+C)
- Hvordan kan noget af det som du undrede dig over, lærte, blev nysgerrig på eller fik lyst til at lade dig inspirere af opsættes i dit arbejde med at udvikle videen? (Kriterie B+C)
- Hvordan kan noget af det som du undrede dig over, lærte, blev nysgerrig på eller fik lyst til at lade dig inspirere af formidles til dine nærmeste kollegaer eller på hele KEA? (Kriterie B+C)
-
FØR OPHOLDET
- Hvad er teamet for og indholdet i workshopppen? Bidrager det til dine studerendes forståelse af en udvikling internationalt indenfor erhvervet? (Kriterie A+C)
- Hvordan er mødet mellem dine og de internationale studerende tilrettelagt på workshoppen og hvordan styrker det de studerendes blik for internationale forskelle i erhvervet og for udviklingen i erhvervet? (Kriterie A+C)
- Hvordan kan du forberede dine studerende på at skulle og kunne få øje på internationale forskelle og udviklingstendenser under workshoppen? (Kriterie A+C)
-
UNDER OPHOLDET
- Hvad får du undervejs i workshoppen øje på af diskussioner, temaer, udviklingstendenser, som du gerne vil samle på i din undervisning, når I er tilbage i hverdagen? (Kriterie A+C)
- Er der materialer, som I præsenteres for, som du skal have eksemplarer af til brug i din undervisning på KEA? (Kriterie A+C)
- Hvordan understøtter du under workshoppen de studerendes arbejde med at få øje på internationale forskelle og udviklingstendenser? (Kriterie A+C)
-
EFTER OPHOLDET
- På hvilke måder kan deltagelsen i den internationale workshop bidrage til at styrke det internationale perspektiv i din undervisning, når I er tilbage i hverdagen?
- Hvordan samler du op på og bruger du de studerendes arbejde med at få øje på internationale forskelle og udviklingstendenser, når I er tilbage i hverdagen? (Kriterie A+C)
-
FØR OPHOLDET
- På hvilken måde understøtter workshoppen/konferencen din undervisning på KEA (Fx styrkelse af videngrundlaget for din undervisning) (Kriterie A+C)
-
UNDER OPHOLDET
- Er der oplæg, præsentationer og tekster, som kan indtænkes som ressourcer I din undervisning, når du kommer tilbage til din hverdag? (Kriterie B+C)
-
EFTER OPHOLDET
- Er der oplægholdere eller andre bidragsydere, som du tænker, at det kunne være interessant for din uddannelse at bygge releationer til ? (Kriterie B+C)
- På hvilken måde kunne sådanne relationer styrke jeres arbejde med videnudviklingen? (Ser du en mulighed for at I I fremtiden kunne udvikle viden sammen? Er det en potetiel deltager I en international ERFA-gruppe? Er personen/organisationen igang med en innovation/produktudvikling, som det kunne være interessant at afprøve på det danske marked?) (Kriterie B+C)